Witaminy - ich naturalne żródła, zastosowanie w kosmetyce

Witaminy – ich naturalne żródła, zastosowanie w kosmetyce

Witaminy – ich naturalne żródła, zastosowanie w kosmetyce część I

Nie od dziś wiadomo, że witaminy odgrywają bardzo ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich braki nie tylko przyczyniają się  do pogorszenia samopoczucia, ale i większej podatności na choroby. Niedobory witamin najszybciej możemy zaobserwować na największym organie naszego ciała – skórze. Jej stan bowiem najlepiej zdradza nasz wiek i zdrowie.

O witaminach wiemy coraz więcej. Omówmy pokrótce najważniejsze z nich.

Witamina E (tokoferol)

  • Niedobór powoduje:
  • spadek koncentracji,
  • pogorszenie wzroku,
  • szybsze starzenie się komórek,
  • niedokrwistość,
  • rozdrażnienie.

Przy normalnym odżywianiu nadmiar tej witaminy w zasadzie nie jest możliwy, jednak w wyniku suplementacji może wystąpić hiperwitaminoza, czego efektem są: osłabienie wzroku, mięśni, bóle głowy.

Funkcje:

– jako silny przeciwutleniacz opóźnia procesy starzenia się organizmu,
– pomaga w leczeniu bezpłodności,
– zapobiega poronieniom,
– wspomaga leczenie chorób oczu (katarakta, bielmo),
– ma działania antyzakrzepowe,
– obniża poziom cholesterolu,
– zapobiega powstawaniu żylaków,
– obniża ryzyko zawału serca,
– jest niezastąpiona w leczeniu trądziku, blizn, grzybic,
– stosowana przy leczeniu choroby Parkinsona i Alzheimera, stwardnieniu rozsianym
w okresie menopauzy zapobiega chorobom nowotworowym,
– ma zastosowanie w gorączce reumatycznej, zapaleniu stawów, nerek, pęcherza.


Zastosowanie w kosmetyce:

– główny składnik preparatów przeciwzmarszczkowych i filtrów przeciwsłonecznych; stymuluje odnowę komórkową dzięki stymulacji wytwarzania kolagenu,
– jest szeroko wykorzystywana do pielęgnacji włosów,
– działa przeciwzapalnie i pielęgnuje skórę trądzikową,
– skutecznie nawilża skórę, zatrzymując w niej wilgoć.
Naturalne źródła:

oleje, margaryna na bazie oleju, orzechy, oliwa z oliwek, nasiona słonecznika, dyni, ziarna sezamu, migdały, kiełki pszenicy, ryby, warzywa np. pomidory, brokuły, brukselka, kapusta, szpinak, papryka, szczypior, owoce np. porzeczki, morele, awokado, brzoskwinie, pełnoziarniste pieczywo.
Witamina A (retinol, akseroftol)

Niedobór powoduje:

  • wysuszenie błon śluzowych
  • wzrost zagrożenia infekcjami
  • zagrożenie ślepotą zmierzchową (kurza ślepota)
  • zahamowanie wzrostu
  • kruchość paznokci
  • łuszczyca
  • trądzik pospolity
  • łysienie plackowate
  • biegunki

Nadmiar:

  • odwapnienie kości i zaburzenia pracy nerek
  • jest niebezpieczny dla rozwijającego się dziecka w łonie matki

Funkcje:

– utrzymuje prawidłowy stan błon śluzowych dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i moczowego,
– zapewnia normalny wzrost kości i zębów,
– zapewnia prawidłowy rozwój płodu.

Naturalne źródła:

Jaja, wątroba, mleko, masło, ser, jagody, szpinak, tran, produkty mleczne, tłuste mięso oraz, jako prowitamina: karoten, marchew, pomidory, sałata, groszek zielony i owoce dzikiej róży

Autorka wpisu:

http://kosmetyki-kasiorry.blogspot.com/

Wyświetlenia:(75)